Köpvillkor

Alla priser är inkl moms.

För att beställa måste du kunna ta emot e-post, detta för att bekräfta och fullfölja ett köp.

Du betalar säkert och smidigt via Klarna med kontokort, faktura eller delbetalning.

Leveranstiden är beroende av godsets storlek. Beställer du produkten före kl 12, har du dem normalt 2-5 dagar efter. Alla försändelser sker med PostNord.                  

Enligt konsumentköplagen har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar, du betalar då själv returfrakten. Om däcket är felaktig eller trasigt vid leverans så ersätter vi den med ett likvärdig.

Om du vill ångra ditt köp, reklamera eller har frågor om pågående leverans kontaktar du oss via Kundservice glöm inte ange ärende och registreringsnummer.

Vill du bli uppringd så lämna ditt telefonnummer i mailet. Vi finns på plats måndag till fredag kl 07.00 – 18.00.

Begagnadebildäck ingår i LKQ Atracco som driver flera av Sveriges mest framstående bildemonteringar. 

1. Vem får handla hos oss?

För att få handla hos oss måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt vara fri från betalningsanmärkningar. Vi förbehåller oss rätten att annullera en beställning av en person som har uppgivit felaktiga personuppgifter eller har betalningsanmärkning.
Begagnadebildäck.se riktar sig till både privatpersoner och företag.

2. Tillämpning

Dessa villkor gäller, om inte annat har överenskommits, för alla avtal som Begagnadebildäck.se ingår med privatpersoner. Avtalet upprättas samtidigt som Begagnadebildäck.se bekräftar din beställning. Genom att beställa accepterar du de allmänna villkoren.

3. Prissättning

Samtliga priser som anges på hemsidan är angivna inklusive moms och totalpriset inkluderar frakt.

4. Betalningsvillkor

Begagnadebildäck.se samarbetar med Klarna AB (”Klarna”) vid kortbetalning samt vid faktura och delbetalning. Vid köp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Klarna. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att behandla ditt önskemål om 14 dagars kredit.

5. Klarna Checkout

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert.

6. Leverans- och fraktvillkor

Begagnadebildäck.se samarbetar med PostNord AB och levererar endast inom Sverige. Däcken skickas direkt hem till dig eller till PostNords terminal.

Leveransadress

Vid fakturabetalning med Klarna kan leveransadressen endast vara folkbokförd adress. Vid betalning med kort kan du dock ange annan leveransadress om däcket exempelvis ska skickas direkt till annan adress. Om du har andra särskilda önskemål avseende leveransen anger du det i meddelandet i din beställning. Begagnadebildäck.se bär risken tills däcket är avlämnad till kund. Observera att vid val av annan leveransadress övergår risken på dig när däcket är avlämnad till angiven adress.

Leveranstid

Leveranstiden är normalt 2-5 arbetsdagar.

Beställer du flera däck kan godset komma i flera försändelser på grund av skrymmande gods. Begagnadebildäck.se ansvarar inte för någon skada till följd av att de aviserade leveranstiderna överskridits.

7. Fraktalternativ

  • Däcket/n skickas till den adress som du uppger.

För vidare information se PostNord.

SMS-avisering

Du måste uppge mobiltelefonnummer vid köp för att få en SMS-avisering i din mobiltelefon som berättar när ditt gods levereras.

Outlösta paket

För outlösta paket, eller om mottagaren inte vill ta emot leveransen, debiteras en avgift för att täcka transport- och administrationskostnader.

  • Brev och paket upp till 35 kg: 250 kr
  • Paket över 35 kg: 450 kr

8. Mottagningskontroll av gods och anmälan av transportskada

Däck från Begagnadebildäck.se levereras genom Post Nords försorg. Det åligger köparen/godsmottagaren att vid godsets mottagande undersöka att godsets transportemballage är oskadat och säkerställa att rätt antal kolli tas emot.

Om det levererade däckets transportemballage uppvisar skador måste däcket omedelbart packas upp för att se om något saknas eller är skadat. Om så är fallet ska en reklamation göras till Postens Kundtjänst eller via PostNords hemsida www.postnord.se. Synlig skada reklameras omedelbart, dold skada inom 7 arbetsdagar. Vid frågor som rör anmälan om transportskada är du välkommen att kontakta kundservice hos Begagnadebildäck.se

I de fall köparen inte är densamme som godsmottagaren är det på köparens ansvar och skyldighet att informera godsmottagaren angående gällande villkor.

Köparen/godsmottagaren kan alltid vägra att ta emot ett däck som uppvisar skador på transportemballaget i samband med att den levereras. Köparen/godsmottagaren får inte själv skicka tillbaka skadat gods till Begagnadebildäck.se. Det är PostNord som ansvarar för att det skadade godset blir hämtat. Transportemballage, förpackningsmaterial, bubbelplast etc. måste sparas.

9. Ångerrätt

Vid köp i vår internetbutik gäller lagstadgad ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen.

Du kan ångra ditt köp upp till 14 dagar (minst 7 arbetsdagar) från det att du tagit emot bildelen eller hämtat ut den via ditt postombud. För att din ångerrätt ska gälla måste den returnerade produkten vara i väsentligen oförändrat skick, det vill säga oanvänd och i oskadat skick. Begagnadebildäck.se förbehåller sig rätten att granska returen och göra en bedömning om kraven för ångerrätt uppfylls. Först därefter kan returen till fullo godkännas och köpet hävas.

För utövande av ångerrätten måste du meddela oss detta inom den föregivna perioden. Detta gör du genom att meddela oss via Kundservice innan du returnerar till oss. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto – tänk på att du ansvarar för returförsändelsen!

När Begagnadebildäck.se har fått tillbaka däcket och godkänt returen sker återbetalning, i normala fall inom några dagar. Beroende på betalningsmetod och handläggningstid hos respektive bank kan återbetalningen ta olika lång tid. Återbetalning sker dock, förutsatt att returen godkänts, senast 30 dagar från det att däcket returnerats till Begagnadebildäck.se.

Tänk på följande när du gör en retur:

  • Kontakta kundservice för att få en retursedel skickad till dig.
  • Spara allt förpackningsmaterial under de 14 dagar som ångerrätten gäller.
  • Paketera däcket väl. Däcket ska returneras på motsvarande sätt som du fick den levererad.
  • Du som kund ansvarar för transporten tillbaka till oss. Därför är det viktigt att du skickar däcket rekommenderat.
  • Returnera däcket i oanvänt och oskadat skick inom 14 dagar från det att du tog emot leveransen, eller hämtade ut varan via ditt Postombud.

10. Fel i vara

Vid fel i varan kan du enligt konsumentköplagen kräva avhjälpande eller omleverans om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för begagnadebildäck.se.

Enligt konsumentköplagen måste du som köpare bevisa att felet på bildelen fanns redan vid köpet. Fel som uppkommer inom 6 månader från köpet antas dock vara ett ursprungligt fel om inte Begagnadebildäck.se kan bevisa motsatsen.

Samtliga däck är kvalitetskontrollerade men säljs i ”befintligt skick”. Detta innebär att Begagnadebildäck.se inte ansvarar för slitage av däcket efter köp.

Begagnadebildäck.se ansvarar inte för fel som orsakats av felaktig montering. Däcket ska monteras i enlighet med tillverkarens rekommendationer och/eller på ett fackmannamässigt sätt. Vänd dig alltid till auktoriserad verkstad vid minsta tveksamhet avseende montering av däck. Begagnadebildäck.se ansvarar inte heller för fel som orsakats av olyckshändelse, vanvård, onormal användning eller liknande efter tidpunkten för däckets avlämnande. Med onormal användning avses t.ex. tävlingsverksamhet. Läs mer här: Konsumentköpslagen

Meddelande om fel i vara

Ett meddelande om fel måste lämnas till Begagnadebildäck.se inom ”skälig tid” efter det att du märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Om du reklamerar inom 2 månader anses det alltid som skälig tid enligt konsumentköplagen.

Tillvägagångssätt vid anmälan om fel i vara

Om du vill reklamera ett däck meddelar du oss via Kundservice innan du returnerar däcket till oss. Informationen ska lämnas i skriftlig form (kvitto eller annan dokumentation).

Returkostnader

Om du returnerar ett däck står du själv för returkostnaden. Har begagnadebildäck.se levererat fel däck mot vad du beställt kommer Begagnadebildäck.se i händelse av retur att stå för returkostnaden.

Återbetalning

Eventuell återbetalning av pengar sker till ditt konto efter mottagande och godkännande av reklamationen.

Reklamationsfrist

Du har enligt konsumentköplagen rätt att reklamera fel i upp till 3 år från och med det datum däcket levererades. Efter 6 månader måste dock du bevisa att felet på däcket fanns redan vid köpet.

11. Säkerhet och sekretess

Information om person- och kreditkortsnummer lagras inte av Begagnadebildäck.se utan endast av vår betalningspartner Klarna. Begagnadebildäck.se lagrar endast information om själva ordern.

För att få handla av oss vill vi att du lämnar ett telefonnummer som vi kan nå dig på. Det använder vi bara om vi har frågor om din order, t.ex om en av våra säljare upptäcker att däcket inte kommer att passa i din bil. Vi kommer inte att skicka reklam el. dyl. till dig på telefon eller mobiltelefon. Däremot använder vi ditt mobiltelefonnummer för att avisera ditt paket via sms, om du har fyllt i att du vill ha det så.

De personuppgifter som behandlas av Begagnadebildäck.se lagras och/eller behandlas i vårt affärsdatasystem i enlighet med tillämpbar och gällande lagstiftning om skydd av personuppgifter. Till den del begagnadebildäck.se hanterar dina personuppgifter förbinder sig begagnadebildäck.se att respektera och skydda dessa uppgifter i enlighet med gällande lagstiftning.

På begagnadebildäck.se används sessions-, text-, och tredjepartcookies för att hantera besökarens interaktion med de olika sidorna, för att analysera besökssiffror samt för att hantera betalningar på ett säkert sätt. För att kunna använda begagnadebildäck.se fullt ut krävs att du accepterar cookies. begagnadebildäck.se lagrar ingen personlig eller känslig information i cookies.

Information om hur du stänger av eller sätter på cookies finns i hjälpfilerna för din webbläsare. I de flesta webbläsare är hanteringen aktiverad från början.

12. Företagsuppgifter

Nätbutiken drivs av LKQ Atracco i Sverige.
Firmanamn: Upplands Bildemontering AB
Kontaktadress: Kumlagatan 9, 754 54 Uppsala 
E-post: customer@begagnadebildack.se

Organisationsnummer: 556595-4533

13. Kundservice.

Har du frågor som rör begagnadebildäck.se är du välkommen att kontakta vår kundservice. Vi hjälper dig med frågor som rör exempelvis hur du handlar på begagnadebildäck.se, våra köpvillkor, din orderhistorik och reklamationer. Du kontaktar oss via E-post, vill du bli uppringd så lämna ditt telefonnummer i mailet. Vi finns på plats måndag till fredag kl 07.00 – 18.00.

14. Förbehåll

Begagnadebildäck.se förbehåller sig rätten att annullera beställningar om det gäller felaktigheter såsom tryckfel vid tekniska problem eller massbeställningar. Vidare svarar vi inte för de uppgifter som återges i betalningsvillkoren i avsnitt 4. I denna del hänvisar vi till våra ansvariga betalningspartners. Fakta- och prisuppgifter, dokument och tillhörande grafik som publiceras på denna server kan innehålla tekniska och/eller grafiska och typografiska fel. begagnadebildäck.se friskriver sig från ansvar vad gäller varje sådan i denna server liggande information såväl från annan refererad information och/eller dokument inom eller länkad till denna publikation. Informationen här i ändras periodvis. begagnadebildäck.se förbehåller sig rätten till ändring av samtlig information, inklusive – men ej begränsat till – priser och produkterbjudanden utan föregående avisering och rätten att när som helst göra förbättringar och/eller ändringar i varje slag av innehåll på denna server utan skyldighet att på särskild plats informera därom.

15. Klarnas betalningsalternativ

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

  • Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.
  • Dela upp:
    • Fast delbetalning: Fast delbetalning från Klarna innebär att du delar upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader (och hos vissa butiker t.o.m. 36 månader). Du vet från början vilken din månadskostnad blir – och du vet när du har betalat klart.
    • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy här.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

För att vi ska kunna erbjuda dig Klarnas betalsätt behöver vi dela vissa av dina personuppgifter till Klarna, så som kontakt- och orderinformation, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan erbjudas deras betalningsmetoder och för att skräddarsy betalsätten åt dig.

Mer information om Klarna kan du hitta här. Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas dataskyddspolicy.